פנטומימה - האמנות השקטה

הפנטומימה היא אמנות ההבעה השקטה.
היא מציגה פעולה, מחשבה או תפיסה על ידי תנועה ותזוזה ללא שימוש במילים.
על ידי הפנטומימה הליצן יוצר אשליה והופך את הבלתי נראה לנראה.



כולכם משתמשים בפנטומימה, מדי יום ובמובן מסוים כאשר אתם
מתקשרים עם אחרים.
אתם מביעים את הרגשותיכם ואת מחשבותיכם בדרך אשר בה אתם
מניעים את ידיכם,
זרועותיכם או את היציבות שלכם.
למשל, כאשר אתם נדים בראשכם למעלה ולמטה תנועה זו מוכרת באורח כלל עולמי
כ - "כן" או כסימן קבלה או אישור.
כאשר התנועות הגופניות נעשות בכשרון ניתן להשתמש בהן
כדי להביע כמעט כל מחשבה או פעולה.
על ידי שימוש בפנטומימה, האמנים המופיעים יכולים לייצג תמונות מהחיים,
בדרך כלל בצורה מוגזמת או מעוררת גיחוך במטרה לבדר.
גם הליצנים מסתמכים בצורה משמעותית על פנטומימה ליצירת חלק ניכר של
מאפייני הקומדיה הגופנית באמנות שלהם.
זו סיבה מדוע כל הליצנים צריכים לצבור ניסיון בהבעה עצמית דרך פנטומימה.
למעשה, ליצנים רבים מופיעים בצורת פנטומימה בלבד ומעולם
אינם מביעים מילה במשך ההופעה שלהם.
בפנטומימה, עליכם להביט על דברים כאילו הם בלתי נראים לכולם ובתנועותיכם
עליכם להיות מסוגלים להפוך אותם לנראים עבור כל מי שמתבונן בכם.
תרגיל פשוט אשר תוכלו לנסות כאשר אתם אוחזים בספר
ועל ידי כך שתניעו ראשכם משמאל לימין
בעוד אתם מביטים בעמוד ואז הופכים את הדף הבא.
כאשר אתם עושים זאת, דמיינו כי אתם קוראים ספר כקורא מהיר.
כעת הניחו את הספר מידיכם.
העמידו פנים שאתם עדיין אוחזים את הספר ובצורה של פנטומימה,
בצעו את התנועה של הקריאה.
בהופעה אתם תיצורו את האשליה
אלא שהדבר אשר באמת יכול לעזור לכם תהיה התגובה שלכם למה שאתם קוראים.
קראו ואז הביעו אושר ואחר-כך עצבות.
אם תעשו כך, הקהל שלכם יוכלו לחוש את הסיפור אשר בספר.

* * * * *
הליצן "אבנר המוזר" אנוכי ובני ינאי - מופע של שעה ורבע ללא מילה אחת

פנטומימה ליצנית - שלומי קומיקאי אבנר הליצן וינאי

כמו בכל צורת אמנות,
הפנטומימה תלויה בחוש ההבנה והידע של אנשים ושל העולם.
כדי לחקות אחר בפנטומימה עליך לפרש את האישיות שלו על ידי שפת הגוף.
הבנה של שפת הגוף היא משהו שצריך לפתח יכולת ראייה לצורך ביצועו.
שים לב לאנשים כאשר אתה הולך ברחוב.
הבט מקרוב על הצורה בה הם הולכים ונושאים עצמם.
שים לב לצורת ההליכה הרעננה והשאננה של ילד בהשוואה
צעדים קשים ורבי עוצמה של איש עסקים המנסה לנצח את הזמן.
במסעדה, התבונן בצורות האכילה של אנשים.
למד את הסגנונות המנוגדים של אדם ממהר אשר בולע את מזונו
לבין גברת קטנה זקנה השותה בנחת את כוס התה שלה.
תצפיות כגון אלה חשובות עבורך כדי שתוכל לזמן אותן
לצורך המערכונים שלך כאשר תזדקק להם.
פקח עיניך בכל מצב.
למד להביט בחיים ביתר עומק.
העולם שם הוא מקום משעשע למדי אם אתה יודע להביט בו.
להלן רשימת קצרה של "טיפוסים" אנושיים.
עמוד מול המראה והצב עצמך על פי הגישה או השתמש
בשפת הגוף המתאימה לדעתך לכל אחד מסוגי האנשים האלה.
תוך דעתך לתנוחת הידיים, הדרך שבה אתה מטה ראשך וצורת העמידה שלך.
ילדה בת שלוש, נער בן שש-עשרה, עקרת בית מאושרת,
אב עסוק, נהג משאית קשוח, "יורם" (חנון), שוטר, פורץ.
אפילו אם לעולם אינך משתמש ברוב הטיפוסים האלה צריך
שיהיה לך החוש כיצד להופיע אתם.
בהופעה, ייתכן שהילדה בת השלוש תקפץ סביב ותתנהג
בצורה מאוד תמימה ותהיה מעט מטופשת.
הנער בגיל הטיפש עשרה עשוי להיות צמוד לאייפון או לאזניות,
תדיר מסרק את שיערו (כמובן) לועס מסטיק.
עליך להתאמן בטכניקות של העברת עמדות (היחס).

* * * * *
לקרוא ולא להאמין
"אני חייב להתוודות.
אני לא מופיע, ולא עושה פנטומימה.
אמרתי את זה בצורה מאוד מרושעת שאם כל צורה של פנטומימה תיעלם
מעל פני האדמה העולם לא יהיה מקום גרוע יותר.
היו צריכים לגרור אותי כשאני בועט וצורח כדי לחזות בהופעה של "אבנר המוזר" -
הופעת פנטומימה של אדם אחד אלא שכאשר ההופעה שלו הסתיימה,
נאלצו לגרור אותי כשאני בועט וצורח כדי שאצא מאולם התיאטרון.
רציתי עוד...
אתם יודעים מה הדבר הכי קריטי בקומדיה?
תשאלו אותי:
מה המרכיב הכי קריטי בקומדיה? תזמון.
והתזמון, הקצב, הקטעים שנופלים מהקירות או מגיעים משום מקום
הם כל כך טובים
שאתה לא מודע לכך שקיים שם רק אדם אחד שקט עם כמה אביזרים שקטים
הוא זה המבדר אותך." - יואל סיגל - מערוץ הטלוויזיה ABC
050-7818483